- 1402/09/06 - 13:26
- زمان مطالعه : 1 دقیقه
- /ZP1Q
کلاس آموزشی مهارت برقراری ارتباط موثر برگزار شد.
این دوره آموزشی با حضور مهندسین بهداشت محیط و با هدف آشنایی آنها با روشهای برقراری ارتباط موثر برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل، هانیه کبریتی کارشناس سلامت روان ضمن اشاره به این که نیاز به برقراری ارتباط از اولیهترین نیازهای زندگی است، گفت: این نیاز در ابتدای تولد شاید خیلی سطحی باشد و فقط در تامین شدن خوراک و پوشاک خلاصه شود اما به تدریج با بالا رفتن سن و بیشتر شدن ارتباط انسانها با اجتماع پیچیدهتر شده و در موقعیتهای مختلف، راههای متفاوتی برای تامین شدنش نیاز است.
وی افزود: در واقع زمانی که سعی میکنیم با کسی ارتباط برقرار کنیم، هدف این است که بتوانیم مفاهیم ذهنی خود را با او به اشتراک بگذاریم و بهترین حالت این ارتباط، زمانی شکل میگیرد که آن را به ارتباط موثر تبدیل کنیم. یعنی فرد مقابل بتواند آن چیزی که در ذهن شما وجود دارد را به کاملترین و دقیقترین شکل ممکن دریافت کند. در این صورت است که فرد، موفق به برقراری ارتباط موثر شدهاست.
ایشان تصریح کرد: برای ایجاد احساس خوب نسبت به خود در دیگران، نکات مهمی را باید بدانید و بتوانید در راستای عمل به آنها اقدام کنید. به جای نادیده گرفتن احساسات و عواطف خود سعی کنید آنها را بدرستی شناخته و در موقعیت های مختلف مهار کنید.
کبریتی با بیان این که اولین گام در برقراری ارتباط، شناخت خود می باشد، افزود: هنگامیکه بتوانید ارتباط موثر برقرار کنید، دیگران به شما احترام می گذارند و اعتماد دارند و اگر در برقراری ارتباط چندان موثر عمل نکنید، زندگی تان را در یک یا چند بعد ناقص خواهید دید.در حقیقت، ارتباط موثر زندگی را ثمربخش می کند.
ایشان در این کارگاه، در خصوص موضوعاتی همچون عناصر اصلی ارتباط، مهارت بیان و ابراز نیازها و احساسات، روشهای گوش دادن فعال، نقل قول، شفاف سازی و بازخورد توضیحاتی را ارائه نمود.
وی در پایان در مورد عواملی که می تواند در فرایند گوش دادن تداخل ایجاد نماید نیز مطالبی را به طور مبسوط بیان کرد.
نظر دهید