امروز : 26 تیر 1403
معاونت بهداشتی شبکه
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1393/04/25 - 12:10
  • 17
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
  • /ZpnB

هفته اطلاع رسانی بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان

هرساله در هفته اطلاع رسانی بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان (15 تا 22 تیرماه) گروه های در معرض خطر این بیماریها نظیر دامداران ، قصابان ، کشاورزان ونیز عموم مردم و... بیشتر مورد توجه قرار گرفته و آموزش و اطلاع رسانی می شوند.

هرساله در هفته اطلاع رسانی بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان (15 تا 22 تیرماه) گروه های در معرض خطر این بیماریها نظیر دامداران ، قصابان ، کشاورزان ونیز عموم مردم و... بیشتر مورد توجه قرار گرفته و آموزش و اطلاع رسانی می شوند این بیماریها توسط عوامل مختلفی شامل باکتری ، ویروس،قارچ و غیره ایجاد می شود.

هاری،تب مالت،سالک،سیاه زخم،انفلوانزای حیوانی،تبهای خونریزی دهنده،جنون گاوی،لپتوسپیروزیس،تولارمی از جمله این بیماریها است.

اهمیت این بیماری ها از آنجا روشن می شود که بدانیم حدود 75 درصد از بیماری های نوظهور مانند کرونا ، منشاء جانوری دارد و حدود 60 درصد کل (عوامل بیماری زا)، بین انسان و دام مشترک هستند.

ضرر و زیان اقتصادی به دلیل کاهش تولید فراورده های دامی، مرگ و میر دام ها ، معدوم کردن دام ها جهت کنترل بیماری هایی مانند تب مالت ، سیاه زخم ، انفلوانزای پرندگان و.... از اثرات این بیماری در جامعه محسوب می گردد.

برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های مشترک انسان و دام (زئونوز) باید از تماس مستقیم با حیوانات و حتی محیط نگهداری آنها اجتناب کرده و افرادی که ناگزیر با دام تماس دارند، باید دستان خود را به طور کامل و مستمر بشویند و از وسایل حفاظتی مانند عینک، ماسک، دستکش، روپوش و چکمه استفاده کنند.

باتوجه به پیام امسال روز جهانی بهداشت"گزش کوچک تهدید بزرگ" اهمیت بحث ناقلین در پیشگیری و کنترل بیماری های مشترک انسان و دام بیشتر مشخص می گردد.

در صورت تمایل به مسافرت به خارج از کشور به خصوص مناطق در معرض خطر انتقال این نوع بیماریها مسافرین باید از بیماریهای بومی این مناطق اطلاع کامل داشته و راههای پیشگیری از این بیماریها را بطور کامل بدانند. بعنوان مثال در صورت مسافرت به هند، تایلند و مالزی باید از دورکننده های حشرات ، اسپری ها و قرص های دور کننده حشرات و لباس های روشن با آستین و شلوار بلند و یقه بسته استفاده کرد.

همکاریهای بین بخشی ارگانها و سازمانها (به عنوان نمونه کنترل ورود دام و طیور آلوده ،جلوگیری از توزیع لبنیات غیر پاستوریزه،ذبح حیوانات به راه های غیر بهداشتی) از اهمیت ویژه ای در کنترل این بیماری ها برخوردار است.

  • گروه خبری : گروه های مطالب,اطلاعیه ها
  • کد خبر : 107469
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید